Gaatje vullen

Het hebben van een gaatje in je tand of kies is erg vervelend. Als een gaatje niet wordt behandeld zullen de klachten verergeren. Dit kan leiden tot ernstige gebitsproblemen. Laat je gaatjes tijdig behandelen door de tandarts van Tandartspraktijk De Waterval. Zo voorkom je een complexere behandeling. Gaatjes zijn niet altijd merkbaar. Klachten treden vaak pas op in een vergevorderd stadium. Laat je gebit daarom tijdig controleren op gaatjes. Maak een afspraak bij Tandartspraktijk De Waterval in Almere:

• Gaatje vullen bij Tandartspraktijk De Waterval
  • Snel van je pijnklachten af
  • Voorkomen van complexere behandelingen
  • Afspraak ook mogelijk in de avonden en op zaterdag

Neem contact op met Tandartspraktijk De Waterval als je vermoedt dat je een gaatje hebt. Ook kun je direct een afspraak maken via de onderstaande knop. Onze tandartsen staan voor je klaar.

Wat is een gaatje?

Gaatjes worden ook wel tandbederf of cariës genoemd. Ze worden veroorzaakt door de bacteriën in tandplak. De bacteriën zetten suikers in voeding om in zuur. Dit zuur is slecht voor je gebit en verteert een deel van het glazuur onder het tandoppervlak. Het oppervlak van de tand blijft in de meeste gevallen onbeschadigd. Hierdoor is een gaatje niet altijd te voelen. Pas als er te veel glazuur onder het tandoppervlak is verdwenen, stort het bovenste glazuur in. Op dat moment is het gaatje vaak merkbaar.

De oorzaken van gaatjes

Gaatjes worden veroorzaakt door:

• Tandplak. De bacteriën in tandplak veranderen koolhydraten uit voedsel in zuur. Dit zuur tast het glazuur aan.
  • Slechte mondhygiëne. Wanneer je je gebit te weinig en niet op de juiste manier schoonmaakt, ontstaat er steeds meer tandplak op de tanden.
  • Het nuttigen van zoet voedsel en zoete dranken. Dit creëert meer tandplak.
  • Verminderd speeksel. Speeksel beschermt het gebit tegen gaatjes.

Wat zijn de symptomen van een gaatje?

Gaatjes zijn niet altijd merkbaar. Dit komt omdat de cariës in eerste instantie onder het tandoppervlak groeit. Pas in een vergevorderd stadium, wanneer de bovenste glazuurlaag is ingestort, kan het gaatje voelbaar of zichtbaar zijn. De symptomen van een gaatje of tandbederf kunnen zijn:

• Gevoelige tanden of kiespijn. Vooral bij het nuttigen van koud, heet of zoet voedsel.
  • Slechte adem en/of een vieze smaak in de mond.
  • Een groefje in de tanden en witte of donkere verkleuringen.

Herken je een van de bovenstaande symptomen? Neem dan contact met ons op om verdere complicaties te voorkomen.

Wanneer moet ik een gaatje laten vullen?

Wanneer er sprake is van tandbederf is het noodzakelijk om dit zo snel mogelijk te laten behandelen door de tandarts. Omdat een gaatje niet altijd merkbaar is, vooral in het beginstadium, is het essentieel om regelmatig op controle te gaan bij de tandarts. Een tandarts kan namelijk vaststellen of er sprake is van tandbederf en of je gaatjes hebt. Dit doet hij door middel van een sikkelsonde (oftewel een haakje) en een spiegeltje. Vaak maakt hij ook röntgenfoto’s om nauwkeurig vast te stellen op welke plekken er sprake is van tandbederf. Laat je een gaatje niet vullen, dan zal het tandbederf steeds verder uitbreiden. Dit leidt tot complicaties, zoals kiespijn of zelfs een wortelpuntontsteking.

Hoe gaat het vullen van een gaatje in zijn werk?

Om het gaatje te vullen, dient de tandarts eerst verdoving toe. Hierdoor kan de behandeling pijnloos uitgevoerd worden. De tandarts begint de behandeling door het bestaande gaatje groter te maken. Zo wordt het aangetaste tandbeen goed bereikbaar. Vervolgens slijpen we het aangetaste deel van de tand of kies weg. Met een cariësdetector controleert de tandarts of alle cariës is weggeslepen. In sommige gevallen brengt de tandarts een onderlaag aan om de zenuw te beschermen. De tandarts dept het tandoppervlak droog, zodat het vulmateriaal zich goed kan hechten. Vervolgens vult hij het gaatje met vulmateriaal.

Kosten en vergoeding

Bij kinderen tot 18 jaar vallen de meeste behandelingen onder de basisverzekering. Ben je 18 jaar of ouder? Dan dien je aanvullend verzekerd te zijn om (een gedeelte van) de kosten voor het vullen van een gaatje vergoed te krijgen. Raadpleeg je polis of neem contact op met je zorgverzekeraar voor de exacte voorwaarden.

Voorkom gaatjes met onze tips

Je kunt gaatjes grotendeels voorkomen door er een goede mondhygiëne op na te houden. Onze tandartsen geven je graag wat tips:

• Poets je tanden minimaal twee keer per dag, twee minuten lang, met fluoridetandpasta.
  • Kies voor een zachte tandenborstel om je tandvlees te beschermen.
  • Vervang je tandenborstel om de drie maanden door een nieuwe tandenborstel.
  • Vermijd zoete en zure dranken en voedingsmiddelen zo veel mogelijk.
  • Wacht na het eten van zure dranken of voedingsmiddelen minimaal een uur met poetsen.
  • Maak twee keer per jaar een afspraak bij de tandarts voor een periodieke controle en de mondhygiënist voor een grondige gebitsreiniging.

Gaatje vullen? Maak een afspraak!

Vermoed je dat je gaatjes hebt? Wacht niet totdat de klachten verergeren. Maak direct een afspraak bij een van de tandartsen van Tandartspraktijk De Waterval in Almere. We helpen je graag van je klachten af. We zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur. Ben je niet eerder in onze praktijk geweest? Schrijf je eenvoudig online in.

• Openingstijden:

Maandag07.00 - 21.00 uur